PROJEKTI / Eurasia Tunnel

Međukontinentalni podvodni tunel, koji povezuje mjesta Kazlicesme na europskoj strani Istanbula i Göztepe s azijske strane, dug je 14,6 km od kojih se 5,4 km nalazi ispod razine morskog dna.  Svakodnevno se preko bosporskog tjesnaca odvija cestovni promet kojim putuje preko 2 milijuna ljudi što je dosad stvaralo velike zastoje i buku. Stoga je ovaj zahtjevan inženjerski pothvat, koji je trajao 55 mjeseci vješto rješio infrastrukturne probleme započevši radove s azijske strane prije pet godina i skrativši putovanje s prijašnjih 100 na 15 minuta.

S obzirom na značaj projekta, investitori su željeli obilježiti i markirati ulaze i izlaze tunela, te riješiti dekorativnu arhitektonsku rasvetu unutar i na prilazima tunelu.
Popularni talismani „Plavo oko“ i Fatimina ruka, koji turcima donose sreću i blagostanje,  inspiracija su za koncept dekorativne arhitektonske rasvjete. Linearni efekti s nijansama plave i bijele boje rasvjetnog rješenja razlikuju se po katovima tunela, a kroz tunel se mijenja i gustoća svjetlosnog uzorka u tri varijacije na temu isprepletenih linija.

Nastavno na rješenje dekorativne rasvjete razvijen je arhitektonski koncept u kojem je ishodišna tema luk, povijesni gradbeni element koji se proteže kroz svjetsku i posebice tursku arhitektonsku povijest.

Predložena je kompleksna čelična struktura kao prilaz, a ne samo portal kao kod većine predlagatelja. Arhitektoničnost prilaza, u simboličnom i funkcionalnom smislu čini 80 isprepletenih lukova, različitih radijusa i nagiba položenih u niz čija razvijena dužina doseže 30 m. Širina oslonaca lukova od 18 m prelazi preko 4 automobilske trake. Čelična struktura proteže se od pozicije naplatnih kućica do ulaza, dužinom 250 m na europskoj strani i 150 m na azijskoj strani. Cijeli proces od idejnog do izvedbenog projekta kontrolirao se i razvijao kroz parametrijski model kako bi omogućili višu slobodu u traženju i odabiru umreženosti strukture u idejnoj fazi, te veću preciznost i kontrolu u izvedbenoj fazi projekta.

Naziv projekta
Eurasia Tunnel – iGate Toll Plaza Structure and Architectural Lighting
Arhitektonski koncept
Dean Skira, Dino Krizmanić, Leonid Zuban
Arhitekti
Leonid Zuban, Dino Krizmanić
Architectural lighting design
Dean Skira
Lighting design team
Dean Skira, Božidar Pustijanac
Lokacija
Istanbul, Turska
Godina realizacije
2016.
Dužina zahvata u prostoru
250m’ Europe side + 5400m’ Tunnel + 150m’ Asia side
Konstrukcija
UPI 2M, Berislav Medić
Lighting Design and Procurement Contractor
Kitoko Lighting and Engineering
Investitor
YMSK JV (Joint Venture of Yapı Merkezi Insaat Sanayi A.S. and SK Engineering & Construction Co. Ltd)
Fotografije
©Avrasya Tüneli